Marit van Wijngaarden is UX researcher bij Topicus's divisie Onderwijs. “We zetten de gebruiker altijd op de eerste plaats, dat is echt het uitgangspunt van ons werk.”
Bij Topicus werken mensen met uiteenlopende expertises samen aan één doel: impact maken met technologie. Van development tot testen, van analyse tot HR, marketing en sales. Ieder vakgebied speelt een cruciale rol in het succes van onze oplossingen.
Marit van Wijngaarden is UX researcher bij Topicus's divisie Onderwijs. “We zetten de gebruiker altijd op de eerste plaats, dat is echt het uitgangspunt van ons werk.”
Marit van Wijngaarden is UX researcher bij Topicus’ divisie Onderwijs, waar ze werkt aan Somtoday, een applicatie die onderwijsprofessionals ondersteunt. In haar rol als UX researcher is Marit de cruciale schakel tussen eindgebruikers en het productteam. “Mijn werk bestaat uit het onderzoeken van de behoeften van de gebruikers en het vertalen van die inzichten naar concrete verbeteringen voor het product. Ik doe dit door gesprekken en enquêtes met gebruikers, en zorg ervoor dat de product owner (PO) en UX designers de juiste basis hebben om verder te werken. Zo sla ik de brug tussen de klant en Topicus.”
“Van oorsprong is UX vaak: we ontwikkelen een product, krijgen feedback van gebruikers, en gaan dan verder. Bij Topicus ligt de focus steeds meer op co-creatie en werken we samen met gebruikers om het product gezamenlijk te ontwikkelen.
Ik koos voor Topicus vanwege het maatschappelijke belang van het werk. Wat wij doen helpt echt: we ondersteunen niet alleen leerlingen, maar ook docenten, mentoren, administratief medewerkers en zorgcoördinatoren. Het schakelen met verschillende disciplines maakt mijn werk heel dynamisch.”
De afwisseling spreekt Marit aan. “Als je te lang met dezelfde doelgroep werkt, wordt het eenzijdig. Door te werken met verschillende doelgroepen, blijf ik scherp. Ik leer van iedere doelgroep die ik onderzoek. Zo hebben docenten andere eigenschappen en wensen dan zorgcoördinatoren. Ik vind het leuk om de behoeften van al deze doelgroepen te vatten. We zetten de gebruiker altijd op de eerste plaats, dat is echt het uitgangspunt van ons werk.
“Ik ben trots op een project rondom schoolcommunicatie. Dit thema kwam onder andere voort uit onderzoek naar de contactmomenten tussen scholen, ouders en leerlingen. We merkten dat deze communicatie overzichtelijker zou kunnen verlopen. Daarom hebben we een nieuwe module ontwikkeld waarin alle communicatie op één plek kan worden gebundeld, wat het gebruiksgemak vergroot voor leerlingen, ouders en medewerkers.”
Een ander onderwerp dat Marit bijzonder vindt, is het werk dat ze heeft gedaan voor blinde en slechtziende gebruikers van de app. “We gingen naar scholen toe, gingen naast de leerlingen zitten, en keken hoe zij de app ervaarden. Dit bracht waardevolle nieuwe inzichten.
Ook nam ik deel aan de ‘Dag van het Onderwijs’. Samen met de PO ging ik naar een school, waar we administratieve taken uitvoerden en meekeken met de dagelijkse gang van zaken. Het gaf me de kans om de medewerkers beter te leren kennen en meer inzicht te krijgen in hun werk. Dat helpt natuurlijk ook weer in het begrip van onze doelgroep en hun behoeften.”