Van goed naar top bij Topicus: de gebruiker centraal!

In een leeg gebouw kom ik binnen – tja het is immers nog maar halfacht – en ik start rustig op. Mijn beeldscherm overlaadt me in de vroege ochtend al met honderden codes. Maar in tegenstelling tot de meeste mensen hier kom ik niet verder dan ‘Hello World’. Een if-else loopje moet ook nog net lukken. “Wat doe je daar dan?!”, zou je denken. Nou, mijn codes hebben niks met programmeren te maken.

Misschien herken je het wel: je staat voor de zoveelste keer aan die ene deur te trekken, terwijl je hem open moet drukken. Dit is een typisch voorbeeld van een ontwerp dat niet past bij hoe wij mensen waarnemen en denken, wat voor ons mensen intuïtief is. Zo gaat het eigenlijk met alles wat je om je heen ziet en gebruikt, zeker ook in het geval van software.

Elke dag spiek ik stiekem enigszins verbaasd op de schermen van collega’s. Ik snap niets van al die cijfers, letters en tekens… maar dat blijkt dan de basis te zijn voor een app! This is where the magic happens, denk ik dan. Er rollen erg mooie producten uit dat magische geheimschrift. Maar ook al zitten alle functies die je je kan wensen in een app, of staat alle informatie die je nodig hebt op een website, betekent dat dan automatisch dat je als gebruiker de app goed kan gebruiken, of de informatie snel kan vinden?

Nee! Met andere woorden, is het product wel gebruiksvriendelijk? Kunnen mensen een product gebruiken voor hun doeleinden? Kost het niet te veel moeite? Lijkt het logisch? Is men tevreden? Sluit de app goed aan bij de omgeving waarin de gebruiker functioneert? Een goede interface en interactie tussen de app en de gebruiker draagt eraan bij dat de gebruikers de app op een prettige manier kunnen gebruiken. Maar dan moet je wel weten wie die gebruikers zijn, in welke omgeving ze het product gebruiken en misschien wel het belangrijkste: waar hebben zij eigenlijk behoefte aan1?

Dan zijn weer terug bij mijn codes op de vroege ochtend. De codes op mijn scherm zijn woorden – waarden –  die ik heb gekoppeld aan bepaalde fragmenten in de interviews die ik heb afgenomen. De afgelopen zomer ben ik namelijk voor ParnasSys Leerkracht aan de slag geweest en heb ik 16 bereidwillige leerkrachten gevonden die mij wilden vertellen over hun werk. Het onderwijs is aan verandering onderhevig en ook werkdruk is een toenemend probleem. Dit was de aanleiding om een onderzoek in te richten naar de huidige stand van zaken. Door de interviews kon ik in kaart brengen wat hun taken zijn, waar de werkdruk vandaan komt, hoe zij ICT inzetten en natuurlijk hoe zij ParnasSys en ParnasSys Leerkracht gebruiken. De informatie die zij mij vertelden is super belangrijk om de huidige gebruikersbehoeften en wensen in kaart te brengen met betrekking tot het herontwerpen van de Leerkracht app, dit in de vorm van zogenoemde user-requirements.

blog-yorinde-3

Dat de user-requirements helder zijn en de app daarop gebaseerd ontwikkeld kan worden is niet alleen van belang voor leerkrachten, maar ook voor de ‘business’. Wist je dat een groot deel van het budget bij softwareontwikkeling op gaat aan het herstellen van fouten die veroorzaakt zijn door gebrek aan inbreng van de gebruiker en het herstellen van kwalitatief onvoldoende requirements2,3? En hoe later in je proces je je fouten moet herstellen, hoe meer het kost! Mijn werk is dus niet alleen belangrijk voor gebruikers, maar als het goed uitgevoerd wordt kan het een hoop kosten besparen in het proces. En bovendien: welk bedrijf wil er nou geen tevreden gebruikers?

blog-yorinde-4
Afbeelding uit collegesheets, gebaseerd op oorspronkelijk figuur van McConnell (1996)4

Maar bovenal vind ik het belangrijk om een bijdrage te kunnen leveren aan het werk van leerkrachten, want de afgelopen maanden heb ik diep respect gekregen voor alle leerkrachten die met liefde dit mooie, maar ook best pittige vak uitvoeren. Mijn doel is de app zo goed mogelijk bij de leerkracht als gebruiker aan te laten sluiten, bekeken vanuit het perspectief van werkzaamheden, werkdruk en hun wensen: van een goede app naar een top app. Als mijn advies geïmplementeerd wordt, dan weet ik zeker dat we hier heel veel leerkrachten blij mee maken!

1 Stone, D., Jarrett, C., Woodroffe, M., & Minocha, S. (2005). User interface design and evaluation.

2 Schwaber, C. (2006). The Root Of The Problem: Poor Requirements. Forrester Research, 1–7.

3 The Standish Group. (2014). The Standish group: the chaos report. Project Smart, 16.

4 McConnell, S. (1996). Software quality at top speed. Software Development, 4(8), 38-42.

Topicus Finance – Amsterdam

John M. Keynesplein 12, Amsterdam

Topicus Finance – Deventer

Singel 25, Deventer

Topicus Hoofdkantoor – Deventer

Singel 25, Deventer

Topicus Finance – Groningen

Helperpark 270 - 298, Groningen

Topicus Zorg – Groningen

Helperpark 270 - 298, Groningen

Topicus Finance – Zwolle

Zuiderzeelaan 23, Zwolle

Topicus Legal – Zwolle

Zuiderzeelaan 23, Zwolle

Topicus Onderwijs – Deventer

Singel 9, Deventer

Topicus Onderwijs – Enschede

M. H. Tromplaan 10-12, Enschede

Topicus Overheid – Enschede

M. H. Tromplaan 10-12, Enschede

Topicus Onderwijs – Nijmegen

Keizer Karelplein 32F, Nijmegen

Topicus Onderwijs – Utrecht

Winthontlaan 200, Utrecht

Topicus Zorg – Deventer

Keizerstraat 43, Deventer

Topicus Zorg – Leiden

Doezastraat 2A, Leiden

Topicus Zorg – Wageningen

Costerweg 1K, Wageningen