Exchange with Exchange, of hoe Corné Wevers FinControl laat praten.

Corné Wevers wilde als klein jongetje machinist worden, liet zich later opleiden tot kok, maar kwam er achter dat zijn hart toch meer bij computers ligt. MBO- en HBO systeembeheer waren zijn laatste tussenstops op de weg naar zijn daadwerkelijke passie, informatica. Over een week ontvangt hij zijn diploma na een afstudeerstage bij Topicus Zorg.

Corné maakte al vroeg kennis met Topicus, omdat hij in de eerste twee jaar van zijn opleiding les kreeg van een Topicaan op het Saxion, die eigen praktijkvoorbeelden gebruikte. Dat Corné hier stage kwam lopen was dus niet verwonderlijk. “Ik ben bewust gaan zoeken naar een afstudeeropdracht en heb ook specifiek op één opdracht gesolliciteerd. Bij het sollicitatiegesprek hebben we nog meer vorm aan de opdracht gegeven.”

Corné heeft het afgelopen half jaar aan FinControl gewerkt, een financiële applicatie voor factuurafhandeling binnen de zorg tussen zorgverzekeraars, patiënten en andere zorginstellingen. “Daarbij heb ik geprobeerd om alle informatie rond een factuur binnen FinControl te houden. FinControl zorgt er voor dat het voor een medewerker achteraf makkelijker te zien is wat er precies met één factuur gebeurt en wanneer die goed- of afgekeurd is, welk deel er al betaald is en welk deel nog niet, noem het eigenlijk maar op. Maar het wil nog weleens gebeuren dat bijvoorbeeld een verzekeraar een vraag heeft over een factuur of het ergens niet mee eens is. Op dat punt krijg je dan een mailwisseling, maar van die mailwisseling weet FinControl niets, vaak gebeurt dat bij een externe partij als Outlook of Google mail. Mijn opdracht was om zo’n mailwisseling over een factuur, bij FinControl toe te voegen om echt alle informatie op één plek aan te kunnen bieden.”

Zo ontwikkelde Corné een heel bruikbare koppeling die maakt dat FinControl tegen Exchange servers en tegen Microsoft Azure aan kan praten. En op die manier informatie van mailboxen kan opvragen. “Ik heb ervoor gezorgd dat je binnen bijvoorbeeld Outlook de FinControl data als het ware kan zien, omdat je een klein apart schermpje binnen Outlook krijgt, waarin alle informatie rondom de factuur getoond kan worden zonder dat de gebruiker Outlook moet verlaten of internet op moet starten of iets anders moet doen. En dan kan de gebruiker meteen besluiten het mailbericht aan de factuur te koppelen, zodat alle collega’s automatisch binnen FinControl die email terug kunnen zien bij die factuur, omdat die dan door die eerder gemaakte koppeling de mail kan ophalen uit de mailboxen vanaf Azure of vanaf Exchange. Het is dus een koppeling die twee kanten op werkt.”

Op de vraag waarom er niet is gekozen voor een speciale communicatietool binnen FinControl merkt Corné terecht op dat gebruikers nu eenmaal het liefst werken met iets wat ze al kennen. Dus waarom zou je tijd en energie steken in een nieuw subproject in plaats van gebruik te maken van de tientallen jaren aan ontwikkeling die al in Azure en Exchange zitten?

Op eigen initiatief voegde Corné nog wel een extra functionaliteit toe. “Omdat ik aan het einde van mijn afstudeerperiode nog tijd over had, heb ik een agenda integratie gemaakt. Daarbij is het mogelijk om vanuit FinControl agenda reminders in te kunnen stellen in je eigen agenda.”

En gaat Topicus deze tool ook daadwerkelijk gebruiken? “Jazeker. Ik heb de mogelijkheid gekregen vanuit mijn afdeling om het te presenteren aan klanten. Ik heb het zelfs aan één klant gepresenteerd en mijn begeleider heeft het aan een andere klant gepresenteerd. Dus dat is voor mij als afstudeerder natuurlijk wel een heel gaaf gevoel dat datgene wat ik heb gemaakt, nu al wordt verkocht als het ware. Tevens is aan mij gevraagd door te werken, zodat het live gezet kan worden. Dus ik kan zeggen dat het geslaagd is, ja.”

Hoe heb jij de begeleiding vanuit Topicus tijdens je afstudeerperiode ervaren? “Iedere stagiair krijgt bij Topicus standaard twee begeleiders en maakt vanaf het begin deel uit van een team. Hoe intensief daar gebruik van wordt gemaakt verschilt per student. “Mij kun je neerzetten met een opdracht en over vijf maanden dan heb ik het klaar. Wat voor mij heel fijn was, was dat ik  mij volledig kon focussen op dit project. Ik heb ervoor gekozen om tweewekelijks een voortgangsmoment te houden. En tussentijds kon ik altijd langslopen voor vragen. Ik zat hier op locatie en ik had twee begeleiders, een technisch begeleider en procesbegeleider en ik kon bij beiden terecht voor specifieke vragen.”

Als er iets is dat Corné aan toekomstige stagiairs wil meegeven dan is het om te kijken of je een eigen draai aan je opdracht kan geven. “Wat mijn ervaring is, is dat Topicus hiervoor open staat.”

En blijft Corné in de toekomst zelf aan Topicus verbonden? “Ik heb hier een hele leuke ervaring en tijd gehad, ik heb ook een heel goed aanbod gekregen en dat serieus overwogen. Maar een semi-detacherend bedrijf past beter bij mij en dat is Topicus niet, dus heb ik uiteindelijk voor een ander bedrijf gekozen.”

Corné is op het moment dan ook bezig om alles goed over te dragen aan zijn begeleiders, zodat ook zij ook alle kennis hebben en het team er verder mee kan.

Wij wensen Corné veel succes en plezier op zijn nieuwe werkplek(ken).

Topicus Finance – Amsterdam

John M. Keynesplein 12, Amsterdam

Topicus Finance – Deventer

Singel 25, Deventer

Topicus Hoofdkantoor – Deventer

Singel 25, Deventer

Topicus Finance – Groningen

Helperpark 270 - 298, Groningen

Topicus Zorg – Groningen

Helperpark 270 - 298, Groningen

Topicus Finance – Zwolle

Zuiderzeelaan 23, Zwolle

Topicus Legal – Zwolle

Zuiderzeelaan 23, Zwolle

Topicus Onderwijs – Deventer

Singel 9, Deventer

Topicus Onderwijs – Enschede

M. H. Tromplaan 10-12, Enschede

Topicus Overheid – Enschede

M. H. Tromplaan 10-12, Enschede

Topicus Onderwijs – Nijmegen

Keizer Karelplein 32F, Nijmegen

Topicus Onderwijs – Utrecht

Winthontlaan 200, Utrecht

Topicus Zorg – Deventer

Keizerstraat 43, Deventer

Topicus Zorg – Leiden

Doezastraat 2A, Leiden

Topicus Zorg – Wageningen

Costerweg 1K, Wageningen